< terug

Lucky Luke & Daltons halen geld op voor gezondheid van de man

27 november 2018 (0 reacties)

Amsterdam – Afgelopen zaterdag, 24 november, voltrok zich in Amsterdam-Zuid een bijzonder schouwspel: ruim 250 cowboys en cowgirls renden door het Vondelpark in het kader van de Movember Run (MoRun) Amsterdam. Tijdens deze zesde editie van het (hard)loopevenement werd net als voorgaande jaren geld ingezameld voor de Stichting Movember. Deze stichting zet zich in voor onderzoek naar prostaat- en teelbalkanker en wil meer aandacht voor het hoge aantal zelfdodingen onder mannen. Het thema van de MoRun van dit jaar was ‘Wild West’.

De argeloze bezoeker van het Vondelpark moet zaterdag vreemd hebben opgekeken. Overal kwamen rennende cowboys, sheriffs en outlaws voorbij, al dan niet voorzien van een puike (plak)snor. Bij nadere inspectie bleken zij onderdeel van de Movember Run Amsterdam, een ludiek evenement met een serieuze boodschap: mannen sterven te vroeg en daar moeten we met zijn allen iets aan doen. Daarom was dit jaar, passend bij het Wild West-thema, het motto van de run ‘ Wanted Alive’.

Morun 2018 - Maikel Thijssen Photography-273

Voorafgaand aan de run werd een eerbetoon gegeven aan Jan Mokkenstorm, oprichter van 113 Zelfmoordpreventie. Vorig jaar was hij nauw betrokken bij de Movember Run, maar onlangs werd bekend dat Jan helaas ongeneeslijk ziek is. Daarom werd door de organisatie besloten om dit jaar het startnummer 113 niet te vergeven aan een van de renners, maar om het op te dragen aan Mokkenstorm.

Morun 2018 - Maikel Thijssen Photography-113

Eind november wordt bekend hoeveel geld er precies met de Movember Run is opgehaald. De netto-opbrengst wordt overgemaakt aan de Stichting Movember. De winnaar bij de mannen was dit jaar Maarten Soen, bij de vrouwen ging Nadine Duursma er met de eerste plek vandoor. Deze cowboy en cowgirl wonnen hiermee het “NK Hardlopen met Snor”. Ook waren er zoals elk jaar meer ludieke prijzen, zoals voor beste snor en beste outfit. Bijzonder is dat er sinds enkele jaren een ware derby plaatsvindt tussen hoofdsponsoren Optiver en IMC. Deze bedrijven dagen elkaar uit en de verliezer moet zijn donatie verdubbelen. Het was ook dit jaar weer een spannende strijd, waarbij Optiver als winnaar uit de bus kwam.

Morun 2018 - Maikel Thijssen Photography-75

Hoe kijken de initiatiefnemers van de MoRun, Hendrik Nuyens en Bertram Welink, terug op deze, alweer zesde, editie van het event? “Ieder jaar staan we weer versteld van het enthousiasme en de betrokkenheid van de deelnemers. Nu al zijn we benaderd door deelnemers die zich graag willen aanmelden voor de volgende editie!”

Doelen en wensen voor de Movember Run van volgend jaar hebben de initiatiefnemers ook al: “Sinds dit jaar hebben we een groep van vrijwilligers die zich inzet voor de Movember Run. Onze ambitie is om met deze groep verder te gaan en samen met Movember meerdere momenten in het jaar te vinden om aandacht te vragen voor de gezondheid van mannen en zo hun levensstijl en levensduur te verbeteren. De gezondheid van de man moet immers het hele jaar prioriteit hebben, niet alleen in november. Daar gaan we voor.”

De Movember Run Amsterdam werd dit jaar mede mogelijk gemaakt door Gold Sponsors Optiver, IMC en Lightspeed.

Achtergrond Movember
Movember werd in 2003 in Australië opgericht om geld in te zamelen voor prostaat- en teelbalkankeronderzoek. Via de VS en het Verenigd Koninkrijk bereikte de stichting ook Nederland, waar nu duizenden mannen in de maand november hun Movembersnor laten staan. Zij zamelen hiermee geld in, dat vervolgens door Movember aan onderzoek wordt gedoneerd. Fondsen die worden opgehaald in Nederland worden ook uitgegeven in Nederland. 70% van de ingezamelde gelden wordt besteed aan KWF-Movember onderzoeksprojecten naar teelbal- en prostaatkanker.

Naast prostaat- en teelbalkankeronderzoek besteedt Movember steeds meer aandacht aan de mentale gezondheid van de man. Volgens Movember krijgt één op de acht mannen in hun leven te maken met prostaatkanker, komt teelbalkanker vaker voor bij mannen tussen de 18 en 40 dan bij andere leeftijdscategorieën en is wereldwijd 75% van de slachtoffers van zelfdoding man.

Reacties

    Geen reacties.
Al een account, log hier in.

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *