Getest: ASICS Metaspeed Sky Paris
24 juni 2024 (0 reacties)In de serie carbonplaat wedstrijdschoenen heeft ASICS de Metaspeed Sky Paris op de markt gebracht. Een neutrale carbon wedstrijdschoen die het predicaat snelle schoen verdient. Een schoen voor de wedstrijden van vijf kilometer tot en met de marathon. Ook geschikt voor de snelle lange duurlopen. De naam is gekozen in verband met de Olympische spelen dit jaar in Parijs. De ASICS Metaspeed Sky Paris is de opvolger van de Metaspeed Sky+. Wij hebben de schoen getest tijdens een lange duurloop met intervallen op de weg.
Verschillen met de vorige versie Sky+
Wezenlijk verschil met de voorgaande modellen is het vernieuwde ontwerp. Zo is de schoen zo ontworpen om voor de lopers de ideale houding en afzethoek te behouden als hardlopers. Cruciaal in de eindfase van een wedstrijd wanneer atleten vermoeid raken. Door de verbeterde afzethouding blijft er meer energie over. Een ander belangrijk verschil is het gewicht. De schoen is ongeveer 22 gram lichter geworden. Het zijn veertjes aan je voeten. Een andere opmerkelijke verbetering in METASPEED™ SKY PARIS is de verbreding van de carbonplaat over de hele lengte in het voorvoet gebied van de schoen. Deze is strategisch geplaatst om de algehele bounce van het schuim tijdens het afzetten van de teen te verbeteren.
Bovenwerk
De schoen trek je gemakkelijk aan. Een verschil met andere carbonplaatschoenen die we hebben getest. Door het soepele MOTIONWRAP 2.0 bovenwerk trek je schoen als een sok aan. Dit speciale meshwerk is ontwikkeld om de middenvoet op zijn plaats te houden. Hierdoor is het lopen op hoge snelheid mogelijk zonder dat voet gaat wrijven met het bovenwerk. Het vernieuwde bovenwerk heeft de schoen lichter en ook meer ademend gemaakt. Het is gemaakt van gerecyclede materialen.
Tussenzool
De schoen is voorzien van de FF BLAST™ TURBO PLUS tussenzool. Ook hier is er een gewichtsbesparing doorgevoerd. De tussenzool is ook zachter en luchtiger dan de vorige versies. De extra demping maakt deze schoen tot een ideale wedstrijdschoen de benen worden gespaard voor de versnelling en de finish. De FF TURBO™ PLUS zorgt voor een optimale demping bij iedere stap. Het FF TURBO™ PLUS foam is niet alleen licht van gewicht maar zorgt ook voor schokabsorptie en meer responsiviteit. Het foam materiaal is ten opzichte van FF BLAST 30% veerkrachtiger. We ervaren dat heerlijke zachte en bounce gevoel bij het lopen van onze lange duurloop.
De verbeterde carbonplaat
De carbonplaat die zorgt voor de snelheidsprikkel en de voorwaarsstuwing is over de gehele lengt van de schoen geïmplementeerd. Bij onze intervallen hebben we ervaren dat het je passen langer maakt. Er blijft energie over voor een verhoogde pasfrequentie. De voorvoet is gemaakt met behulp van een gloednieuwe leest. Het geeft een betere ondersteuning aan de voetboog De carbonplaat is na veel onderzoek in een ideale positie geplaatst. De teenafwikkeling is daardoor sterk verbeterd. De bounce van het schuim vindt plaats op het moment van de teenafzet. De verbreding van de carbonplaat over de hele lengte in het voorvoet gebied zorgt ook bij de snelle lopen voor een stabiel platform.
Slijtzool
De slijtzool heeft speciaal ontwikkelde noppen en samen met de bekende ASICSGRIP™ technologie zorgt dat voor perfecte grip op allerlei soorten ondergronden. Maar niet geschikt voor baan en cross vanzelfsprekend.
Conclusie
De METASPEED™ SKY PARIS is een uitstekende neutrale hardloopschoen. Tijdens onze hardloopsessie merkten we hoe licht deze schoenen zijn. De afzet vanaf de tenen verloopt echt met een boost. De carbonplaat die wat hoger in de middenzool ligt geeft bij versnellingen een extra responsieve veerkracht. Wij konden hiermee langere passen maken bij versnellingen. Als haklander ondervonden wij een prima stabiliteit en Jouw persoonlijk record verbeteren gaat met deze schoen zeker lukken.
Unisex versie
Gewicht
183 Gram
Hieldrop
5 mm
Retailprijs
€249,95 Euro. Hardloopnieuws is onafhankelijk. Doe zelf uw keuze waar u deze schoenen wilt aanschaffen.
Reacties
Geen reacties.
Al een account, log hier in.